Sådan kan du gøre dig selv mere attraktiv til jobbet
Sådan kan du gøre dig selv mere attraktiv til jobbet

Blog

Sådan kan du gøre dig selv mere attraktiv til jobbet

I mit daglige arbejde som underviser i karismatisk ledelse, møder jeg utrolig mange fagfolk, der er knalddygtige til deres fag, men som har svært ved at kommunikere deres idéer til andre ikke-specialister.

Jobsøgningen er ingen undtagelse.

Når først du er kommet igennem nåleøjet med dit CV og eventuelle tests, er der andre faktorer end din faglige viden, der spiller ind og afgør om det bliver dig, der lander jobbet.

Med implementeringen af ganske få – men effektive – karisma-teknikker, kan du gøre et mere positivt og mindeværdigt indtryk på rekrutteringsfolkene. Og det kan være altafgørende, når valget står mellem dig og en anden kompetent kandidat.

Her får du derfor mine bedste tips til at skabe en karismatisk fordel i din jobsøgning.

Skriv en ansøgning, der får dig til samtale

Din motiverede ansøgning er på mange måder ligesom en pitch (en salgstale). 

Det er uhyre vigtigt, at give et godt førstehåndsindtryk på de første linjer, fordi du ret hurtigt risikerer at blive sat i en bestemt “boks”. Og det afgør om læseren af ansøgningen ønsker at læse din ansøgning med omhu – eller vælger at skimme den hurtigt igennem den. 

Derfor er måden, vi starter vores ansøgning på, den allervigtigste del.

I stedet for at indlede med den klassiske “Hej! Jeg hedder …” (ligesom næsten alle andre gør), bør du i stedet starte med en spændende krog. Krogen har til formål at vække læserens interesse.

Du kan f.eks. starte med “Jeg tror på …” eller “Vidste du, at …” og komme med et interessant faktum fra din branche, som er relevant i forhold til den stilling, du søger. Først efter krogen introducerer du dig selv og din baggrund.

Dernæst fortæller du, hvordan du kan hjælpe organisationen, som du søger hos. Kom med konkrete eksempler på hvordan, du kan hjælpe dem. 

Gå i dybden med det, du gerne vil fortælle – men gør det på en kort og præcis måde. Vælg kun det, som er mest interessant at høre for den, der læser din ansøgning.

Skil dig ud til jobsamtalen

Reglen om et godt førstehåndsindtryk gælder også, når du møder op til jobsamtalen. Folk danner sig et førstehåndsindtryk inden for de første 20 sekunder. Vi bliver altså ret hurtigt sat i en bestemt boks. 

Derefter tager det omkring 20 minutter, før vi igen får muligheden for at komme over i en anden boks (hvis førstehåndindtrykket alligevel viste sig ikke at være helt retvisende).

Derfor er måden, vi møder vores samtalepartnere på, den allervigtigste del af hele samtalen – og her spiller vores kropssprog en stor rolle.

Lad mig eksemplificere dette med en visualisering, jeg ofte bruger i min undervisning:

Forestil dig en gorilla, der går fredeligt rundt på sit territorium i den afrikanske regnskov. Pludselig kommer en anden han-gorilla ind på den førstes territorium. 

Hvordan reagerer den første gorilla på det? 

Typisk vil han forstørre sig selv: Stille sig op og skubbe brystet frem. Måske banker han sig også på brystet og brøler højt og tydeligt. Det er hans måde at blive bemærket på og vise, at det er ham, der bestemmer på det her territorie. 

Hvis den anden gorilla accepterer betingelserne, undgår de begge at spilde tid på unødige forhandlinger, konflikter og misforståelser.

Smart, ikke?

I naturen dominerer alfaen typisk ved at vise muskler og lave dybe lyde. Og selvom vi ikke længere lever i naturen, reagerer vi stadig automatisk på denne adfærd. 

Nej, det betyder ikke, at du skal banke i bordet for at vinde dine (fremtidige) kollegers respekt. Men hvis du gør dig selv fysisk større og bruger en dybere stemme, vil de uundgåeligt reagere på det – og de vil opfatte det som et signal om, at du har helt styr på det, du taler om.

En god måde at gøre dig større på er ved hjælp af high power poses. Se bare forskellen på disse billeder:

Som du kan se, virker det ikke særligt indbydende, hvis du bruger et lukket kropssprog til jobsamtalen, som mange af os desværre forfalder til i sådan en situation, fordi vi føler os nervøse. 

Og jo mere nervøs og usikker du føler dig, desto større er chancen for, at du indtager en lukket position, og gør dig selv lille.

Det er altså en ond cirkel.

Der er to problemer med at bruge lukket kropssprog: 

For det første spænder du dine muskler, hvilket øger stresshormonerne adrenalin og kortisol, og så bliver det sværere for dig at få adgang til de intellektuelle områder i din hjerne (hukommelsen og ordforrådet). 

For det andet kommer du til at se bange og usikker ud – og det får dine samtalepartnere til at miste fokus. Hvorfor skulle de lytte til dig, hvis det virker til, at du ikke har styr på, hvad du taler om? 

… “Videre til den næste kandidat!”

Hvis du har tendens til at have et lukket kropssprog kommer her et nemt, men effektivt tip:

Lav nogle

afspændingsøvelser, før du skal ind til samtalen. På den måde kan du åbne godt op for dit kropssprog på en helt naturlig måde, der ikke virker forceret. 

Det får dig ikke bare til at virke mere imødekommende over for dine samtalepartnere, men det gør dig også mere afslappet. Og rent fysisk gør det dig faktisk klogere pga. måden, hvorpå dine muskler påvirker hjernekemien.

Kropssproget fortæller mere end 1000 ord

Der er andre fordele ved at bruge din krop aktivt til jobsamtalen. 

Vidste du, for eksempel, at kropssprogs-eksperter med ca. 80% nøjagtighed kan udpege, hvem der kommer til at få funding i Løvens Hule blot ved at observere deltagernes kropssprog? 

Det kan de, fordi vores kropssprog spiller så en utrolig vigtig rolle i vores kommunikation og måden, hvorpå vi skaber relationer til andre mennesker.

Og det kan du bruge til din fordel.

Når du er til jobsamtale, handler det netop om at skabe en god relation. Derfor er kropssproget vigtigt at være opmærksom på. 

Folk husker, hvad de hører, med omkring 20 % nøjagtighed. De husker, hvad de ser, med omkring 30 % nøjagtighed. Men hvis de både hører OG ser, hvad du siger, husker de med hele 70 % nøjagtighed. 

Det betyder altså, at du kan øge din chance for at skille dig ud med over 50 procentpoint blot ved at bruge dit kropssprog til at understøtte dine pointer til samtalen via fakter, der understøtter dine pointer.

Det er essentielt, når du er til samtale – for du vil jo gerne have, at dem, du taler til, husker dig og det, du kan byde på, når de senere hen skal tage en beslutning om, hvem de skal hyre. Ikke sandt?

(Det gælder i øvrigt også til virtuelle jobsamtaler!)

Så frem med hænderne og pøj-pøj med jobjagten!

Kommer snart: E-bogen om virtuel karisma