Sådan bliver du mere tilstedeværende
Sådan bliver du mere tilstedeværende

Blog

Sådan bliver du mere tilstedeværende

Jeg har tidligere skrevet om, at tilstedeværelse er super vigtigt for os som mennesker – og for vores kolleger og virksomhed.

Nu hvor du så ved, hvor vigtig din tilstedeværelse er for både din virksomhed og for dine kollegaer, må vi hellere se på, hvad DU kan gøre for at træne din tilstedeværelses-muskel.

På mine kurser taler jeg ofte om tilstedeværelse både på kort sigt og lang sigt.

De kortsigtede er quick-wins, som vi kan implementere og se resultater af med det samme. 

De langsigtede er mere dybe strategier, der kræver en større indsats, men som også er dem, der kan modarbejde stress.

Begge dele er nødvendigt for at opnå ægte tilstedeværelse.

Lad os starte med de nemme og langsomt bevæge os over mod de mere tunge strategier.

Fremmøde på online møder

Nogle får ikke vinklet kameraet rigtigt til mødet, så man ser dem i stedet fra siden og får ikke fornemmelsen af øjenkontakt. Det fjerner tilstedeværelsen, fordi vi ikke føler, at vi snakker sammen.

Sørg for at have kameraet lige foran dig, når du er til virtuelt møde.

Vær også opmærksom på at kigge i kameraet, når du taler. Det kan virke mærkeligt, men for deltagerne virker det som om, du kigger dem i øjnene.

Det er også en god idé at have kameraet i øjenhøjde, så der ikke er skæve eller underlige vinkler.

Planlægning af møder

Når du er mere tilstedeværende får du 1) en større følelse af ro, 2) du bliver bedre til at smide bekymringer af dig og til at lytte og processere information – i stedet for at det bare ryger ind af det ene øre og ud af det andet – og 3) du suser ikke rundt – møde efter møde efter møde.

Hvis du er fuldt ud tilstedeværende, så ved du også, at du skal bruge noget tid imellem møder til at forberede dig eller på at få en opgave i mål. 

Et konkret tip er at have minimum 15 min. før og efter hvert møde til forberedelse og opfølgning på mødet – så får vi også gjort noget i stedet for kun snakket om tingene.

På den måde kan du performe bedre menneskeligt overfor andre, og det skaber en større mental ro på samme måde som meditationsøvelser.

Meditation

Jeg mediterer 10 min. hver dag. For at træne min tilstedeværelse. Det har jeg gjort de sidste 2,5 år.

Da jeg startede med meditation, lavede jeg en challenge med 80 dage i streg – men jeg lavede en stor fejl her, som gjorde det svært for mig at implementere denne nye vane. Og det var, at jeg forsøgte at gøre det, når jeg lige syntes det passede ind i min hverdag, eller når jeg var presset. Og så endte jeg med, at jeg glemte det eller nedprioriterede det.

Jeg har formået at gøre det dagligt de sidste 2,5 år, fordi jeg i stedet har gjort det til en del af min daglige rutine. Jeg gør det altid FØR min dag starter, før jeg spiser morgenmad. Så jeg ikke udskyder det, fordi jeg hellere vil tjekke den sidste mail, se en serie eller noget helt tredje.

Der findes flere apps til at hjælpe en i gang med meditation, og jeg er selv rigtig glad for appen CALM, som lærer dig at meditere på 7 dage. Men Headspace og Insight Timer er også gode bud.

For absolutte begyndere vil jeg altid anbefale denne meditation fra Tony Robbins, som kun er 5 minutter lang – og som i min optik er den mest effektive guidede meditation, fordi den både træner din tilstedeværelse og din taknemlighed (som er en af de to andre vigtige evner inden for karisma, ud over tilstedeværelse): https://www.youtube.com/watch?v=N6dEz2UNcOQ.

Brug af telefonen

I et socialt eksperiment af American Psychological Association [2], studerede man 300 personers telefonbrug, mens de var på restaurant. Halvdelen havde sin telefon med ind at spise, og den anden halvdel lod mobilen blive derhjemme.

Man kunne konkludere, at dem, der havde deres telefoner med, følte sig mere distraherede og var mindre tilfredse med deres besøg ift. dem, der ikke havde telefonen med ud at spise.

Vi får i gennemsnit 60 notifikationer om dagen, som distraherer os [3], men også når vi ikke får notifikationer, der lyser op på skærmen, bliver vi distraheret af, at vores egen eller en andens telefon ligger fremme.

Derfor: Sæt telefonen på “Forstyr ikke” og lad den blive i lommen eller læg den uden for mødelokalet.

Øjenkontakt

Studier viser, hvad graden af øjenkontakt kan signalere [5]:

  • 0-45 % af tiden = Lavt
  • 45-70 % af tiden = Normalt/forventet
  • 70-90 % af tiden = Varm og tilstedeværende
  • 90-100 % = Passioneret/aggressivt

Til fysiske møder er det nemmere for os at huske øjenkontakten, men den bliver udfordret, hvis vi f.eks. skriver noter på computeren eller skal tjekke klokken på telefonen.

Derfor: Tag noter i hånden.[4]

Det naturlige for mange er at kigge på hinanden og holde øjenkontakt, når vi er sammen fysisk. Problemet er, at det på computeren kan se ud som om, at man kigger væk.

Derfor er et simplet trick at kigge ind i dit kamera, når du taler. Det virker måske lidt mærkeligt for dig i starten, men for mødedeltagerne vil det virke som om, du ser dem i øjnene.

Husk at sige højt, hvad du laver på computeren, så mødedeltagerne ved, at du er tilstedeværende og ikke laver alt muligt andet.

Det er også vigtigt for tilstedeværelsen, at du er opmærksom, f.eks. lytter, stiller relevante spørgsmål, bruger folks navne.

Italesæt mødekulturen

Når du indkalder til et møde, kan du med det samme opridse ordensreglerne for en god fysisk og virtuel mødekultur. Telefonen/computeren væk, kom i god tid, evt. kamera og lyd tændt/slukket osv.

Du kan også gøre noget meget visuelt f.eks. ved at have en kurv til telefoner ved døren, så alle lægger deres telefoner uden for mødelokalet.

Du kan også tage blokke og blyanter med ind i mødelokalet til at tage noter i hånden. 

Til virtuelle møder kan du også gøre det visuelt ved at pakke telefonen eller headset væk, før mødet starter, så dem på mødet kan se, at det lægges væk. Så viser du folk, at du er tilstedeværende. En form for nudging.

Du kan ligeledes italesætte det: “Nå, nu er jeg ved at være klar. Skal vi ikke lige sætte på lydløs?”, mens du lægger telefonen væk.

Rigtig god fornøjelse med at træne tilstedeværelsen!

Vil du lære mere?

Hos Bruhn tilbyder vi workshops og kurser i karismatisk ledelse og kommunikation (herunder tilstedeværelse) ude i virksomheder.

Klik her for at lære mere.

Referencer

  1. Robbins, T. (n.d.). Tony Robbins – Gratitude Meditation (5-minutes Guided). https://www.youtube.com/watch?v=N6dEz2UNcOQ&ab_channel=JakeB.
  2. American Psychological Association. (2018, August 10). Dealing with digital distraction: Being ever-connected comes at a cost, studies find. ScienceDailywww.sciencedaily.com/releases/2018/08/180810161553.htm.
  3. Hargrave, S. (2020, Januar 20). How to take back control of your notifications and get more done. Wired. https://www.wired.co.uk/article/control-notifications.
  4. Hansen, A. & Bruhn, M. (2020). Nonverbal Behaviours of Charismatic Leadership.
  5. Lichtenberg, J. (2009). Kropssprogets psykologi.

Kommer snart: E-bogen om virtuel karisma