Mange mennesker hører ordet ‘elevatortale’ eller ‘pitch’ og tænker på en hurtig salgstale, der skal bruges til at få foden inden for døren.
Der er selvfølgelig et gran sandhed i denne opfattelse, men elevatortaler, eller ‘pitches’ som jeg foretrækker at kalde det, har en bredere funktion end blot at sælge.
Du kan bruge pitching i mange situationer i dit liv:
Når du skal imponere til jobsamtalen (og være sikker på at lande drømmejobbet)
Når du skal forklare venner, familie og nye kontakter, hvad det egentlig er, du render rundt og laver
Når du skal gøre dig selv interessant for nye venner (eller romaniske partnere)
Når du skal lande nye kunder som selvstændig
Eller når du skal have en genial idé igennem på arbejdspladsen
Vi danner vores førstehåndsindtryk utrolig hurtigt. Derfor er de første 20 sekunder de vigtigste.
Hvis du ikke vinder beslutningstagerens hjerte med det samme, vil der gå omkring 20 minutter, før du får chancen for at ændre hans eller hendes mening. Det har du ikke tid til, når du pitcher.
Her er mit forslag til dig:
I stedet for at hoppe direkte ud i at præsentere dig selv, så prøv at starte med en krog (også kaldet hook på engelsk). Den skal være spændende og fange din lytter, ligesom en fiskekrog med madding på får fisken til at bide sig fast.
Det kan f.eks. være en erklæring af, hvad du tror på. Dit ‘hvorfor’. Men det kan også være et ‘fun fact’, der er relateret til din idé eller det du kan.
Derefter kan du gå videre med præsentationen af dig selv og din idé.
En elevatortale er en hurtig og velovervejet mini-tale, som ofte læres udenad. Den er designet til at gøre tilhører interesseret i et budskab inden for en meget kort tidsramme – at investere i dit produkt, afprøve din idé eller ansætte dig i en ny stilling.
Navnet udspringer fra idéen om at rende ind i en seniorleder i elevatoren, og udnytte tiden til at få personen overbevist inden de står af på deres etage.
Elevatorpitches varer derfor mellem 30 og 90 sekunder, og når de er rigtig gode, ender de med en udveksling af kontaktoplysninger og en fortsat diskussion efter pitchen.
Den amerikanske forretningsmand og forfatter, Seth Godin, definerer elevatortalen således:
“Formålet med en elevatorpitch er, at beskrive en situation eller løsning på en måde, der er så overbevisende, at den person du er sammen med, ønsker at høre mere når elevatorturen er ovre.”
Det er således en fejl at tro, at du skal have din idé solgt på blot 30 sekunder.
Det skal du ikke.
Elevatorpitchen skal blot give lytteren lyst til at høre mere om din idé.

Se med i videoen nedenfor, hvor giver jeg dig et lynkursus i at lave en knivskarp pitch.
Nu har styr på, hvad du skal sige – men vidste du, at det allervigtigste faktisk er, hvordan du siger det?

Kropssprog er det vigtigste element af vores sprog.
Faktisk så vigtigt, at eksperter kan udpege med 87% nøjagtighed, hvem af deltagerne, der får en investering fra løverne i Løvernes hule – udelukkende ved at se på deres kropssprog.
Ret imponerende, ikke sandt?
Vi mennesker husker faktisk kun omkring 20% af hvad vi hører, og 30% af hvad vi ser. Men hvis vi både SER og HØRER noget, husker vi omkring 70% af det! Det er en kæmpe forskel – og du kan bruge det til din fordel, når du pitcher eller præsenterer et vigtigt emne.
Men pas på.
Selvom vi kan bruge vores kropssprog til at understrege, det vi siger, kan vi også bruge det til at skabe forvirring omkring, hvad vi siger. Dette sker, når vores kropssprog ikke stemmer overens med det sagte.
Lad mig illustrere min pointe med et soleklart eksempel: Du fortæller dine medarbejdere at de ikke må gå ud på byggepladsen uden sikkerhedshjelm på – og samtidig nikker du ivrigt med hovedet op og ned.
Det er forvirrende og ødelægger dit budskab. Derfor er det vigtigt at tænke over, hvordan du bruger dit kropssprog, når du taler.
Udover at understrege hvad du siger, kan dit kropssprog også diktere din udstråling, herunder hvor tillidsfuld og selvsikker du virker. Dette er afgørende, da det er praktisk talt umuligt at overbevise andre om at lytte til din idé, hvis ikke de kan mærke, hvor entusiastisk og selvsikker du selv er omkring den.
Brug åbent kropssprog, når du pitcher. Det får dig til at fremstå positiv, selvsikker og imødekommende.
Den klassiske er at rette ryggen, men vidste du, at når du åbner op for dine fødders placering, åbner du også helt automatisk op for resten af kroppen? Tænk på fødderne og resten kommer af sig selv – så du har én ting mindre at bekymre dig om, mens du pitcher.
Dit udseende kan have afgørende betydning for om din pitch går igennem. Det lyder måske uretfærdigt, men du kan faktisk bruge det til din fordel.
Nej, det handler ikke om at være pop-smuk som en Hollywood-stjerne (selvom mange mennesker tror det). Jeg taler om den del af dit udseende, som du kan gøre noget ved.
Dit tøj. Din frisure. Dine accessoires.
Ved at sende et visuelt signal om, hvem du er, kan du hjælpe dine tilhørere med at dømme dig på forhånd. Til din fordel.
Det handler om at projektere en stereotype, der har forstand på det emne, du taler om. F.eks. Kan det virke utrolig godt med en casual T-shirt, cowboybukser og briller, hvis du skal pitche et tech-startup.
Samme outfit vil ikke virke for en business analyst, der i stedet “bør” iføre sig blazer og skjorte for at signalere autoritet og seriøsitet.
Nysgerrig på hvordan du kan bruge stereotyper strategisk? Så se denne video:

Jeg håber denne artikel har været brugbar i forberedelsen af din pitch. Du kan finde mere inspiration til, hvordan du kan blive en mere karismatisk taler ved at følge mig på LinkedIn – eller dykke ned i mit videoarkiv, som er sprængfyldt med praktiske tips, lige her.
Hvis du har spørgsmål eller er interesseret i individuel coaching, så kan du gribe fat i mig på chatten på LinkedIn, sende mig en e-mail eller ringe til mig på tlf. 2819 1542.
Jeg ønsker dig al held og lykke med din pitch!