Blog

Kommunikation og præsentationsteknik: 5 små ændringer, der gør dig 10 gange stærkere som formidler

Du behøver ikke være showman, komiker eller power talker for at holde en stærk præsentation.

Men du skal turde være nærværende.

Og du skal kende de små greb, der gør en kæmpe forskel for, hvordan folk lytter, forstår – og husker det, du siger.

Her får du 5 enkle ændringer, der gør dig mærkbart stærkere som formidler.

Du kan begynde at bruge dem allerede i dag – i dine møder, oplæg og samtaler.

God kommunikation handler også om præsentationsteknik

1. Stå stille, når du taler

Når vi bliver nervøse eller ivrige, begynder kroppen ofte at bevæge sig uhensigtsmæssigt:

 Svajen frem og tilbage. Trippende fødder. Hænder, der fægter i luften.

Det forstyrrer mere, end du tror.

I stedet:

-> Sæt fødderne solidt i gulvet.

-> Stå roligt, når du har noget vigtigt at sige.

-> Brug bevægelse bevidst – f.eks. til at markere et skift i emne eller stemning.

Det sender et signal:

Jeg står her. Jeg ved, hvad jeg vil sige. Du kan roligt lytte.

2. Brug pauser bevidst

De fleste taler for hurtigt – og for meget – når de præsenterer.

Men du bliver ikke mere overbevisende af at fylde hvert sekund med ord.

Tværtimod.

En velplaceret pause:

  • giver publikum tid til at fordøje det, du siger
  • giver dig selv luft og ro
  • understreger din pointe – som en slags “verbalt punktum”

-> Prøv at lade der gå 2–3 sekunders stilhed efter din vigtigste pointe.

Det føles langt. Men det virker.

3. Tal langsommere, end du tror

Vi oplever ofte, at vi taler i et fint tempo – men i virkeligheden går det alt for hurtigt for modtagerne.

Når du sænker farten:

  • bliver du lettere at forstå
  • virker du mere sikker og rolig
  • giver du plads til eftertanke

Det handler ikke om at tale langsomt som i “langtrukkent”.

Det handler om at give hvert ord vægt og plads.

-> Læg mærke til, hvor hurtigt du selv synes andre taler – og brug det som spejl.

4. Fjern “øh’er” med vejrtrækning

“Øh…” er ikke farligt. Det er bare hjernens måde at købe sig tid på.

Problemet er, når de fylder for meget og bryder rytmen.

En simpel løsning?

-> Træk vejret – i stedet for at sige “øh”.

Det kræver lidt træning, men det virker.

Du fremstår mere rolig, tænksom og klar.

Og vigtigst af alt: Det lyder meget bedre.

5. Brug konkrete billeder – ikke abstrakte begreber

Folk husker ikke “optimering af samarbejdsprocesser” eller “øget tværfaglig synergi”.

De husker billeder:

Vi skal fra Excel-helvede til overblik på én side

Lige nu løber vi alle med hver vores bold – målet er at spille på samme bane

Forestil dig, at møderne er en kaffemaskine, der drypper konstant – men aldrig brygger færdigt

Billeder skaber forståelse, følelser og handling.

De gør dig til en formidler, der flytter noget.

-> Brug eksempler, sammenligninger og metaforer – det gør det levende.

Konklusion: Små greb – stor forskel

Du behøver ikke ændre din personlighed for at blive en stærkere formidler.

Men du skal arbejde med din bevidsthed og din teknik:

  • Stå roligt
  • Brug pauser
  • Tal langsomt
  • Træk vejret i stedet for at sige “øh”
  • Tal i billeder, ikke buzzwords

Det er små ting.

Men de gør, at folk lytter. Forstår. Og husker det, du siger.

Vil du (eller dit team) lære at præsentere stærkere og mere nærværende?

Jeg holder kurser og workshops i præsentationsteknik og kommunikation – med masser af praksis, feedback og personlig udvikling.

Læs videre i vores e-bog
Skab karismatiske virtuelle møder

Kommer snart: E-bogen om virtuel karisma