Karisma er den ældste hemmelighed til at blive set som den naturlige leder i flokken – og muligvis også den vigtigste egenskab, du kan besidde, hvis du ønsker at lede effektivt og samtidig være vellidt blandt dine medarbejdere.
Karismatiske ledere er dukket op i historien på tidspunkter, hvor det har været nødvendigt at samle mennesker, hvad end det var for at føre krig, gøre oprør eller flygte fra katastrofer.
Tænk blot på ledere som Winston Churchill, Martin Luther King og Nelson Mandela.
De havde alle en særlig aura omkring sig, som virkede magnetisk for deres tilhængere.
Men er karisma bare noget nogen mennesker er født med? Eller er det noget vi kan tillære os? Lad os tage et kig på, hvordan karisma defineres.
Karisma kommer fra græsk ‘kharis’ og kan betyde nåde, velsignelse, herlighed og gave. I en kirkelig sammenhæng sættes ‘karisma’ ofte som synonym med ‘nådesgave’. Altså noget man er heldig at blive tildelt af en tredjepart (f.eks. Gud).
En mere nutidig definition fra den Den Store Danske betegner karisma som ‘personlig udstråling og dermed evnen til at tiltrække, lede og overbevise’.
Karismatisk kommunikation er således evnen til at kommunikere på en tiltrækkende og overbevisende måde, og samtidig evnen til at lede andre mennesker.
Men skal vi tro på den kirkelige definition, er karisma en medfødt gave – en dårlig nyhed for den almindelige dansker.
Heldigvis har John Antonakis, professor i organisatorisk adfærd, udfordret den originale definition af karisma ved at lade den stå videnskabens test.
Antonakis har gennem tiden ledt flere studier, hvor han har testet om det er muligt at tilegne sig karisma gennem tillærte kommunikative teknikker, kaldet karismatisk kommunikation.
I et af Antonakis’ studier filmede han en række studerende præsentere et givent emne før og efter de blev introduceret for, og trænet i, karismatisk kommunikation. Derefter blev videoerne sendt til votering af uafhængige dommere.
Studiet viste at de videoer, hvor de studerende brugte de tillærte teknikker i karismatisk kommunikation, modtog dobbelt så mange point fra dommerne end de videoer, hvor teknikkerne ikke var brugt.
Men det stopper ikke der. Jo flere teknikker, der blev brugt i en præsentation, desto mere blev den studerende anset som en naturlig leder af de voterende dommere.
Dette lyder måske ikke som et banebrydende resultat. Men hvis vores antagelse førhen var, at karisma er noget folk er født med, viser studierne faktisk, at karisma er en aura, vi kan tilegne os, når vi benytter bestemte karismatiske teknikker i vores kommunikation.
Antonakis har også foretaget et andet studie, som havde til formål at måle, hvordan brugen af karismatisk kommunikation påvirker virksomheders økonomiske bundlinje.
I studiet blev en stor gruppe medarbejdere delt op i tre grupper:
Den første gruppe modtog en normal tale med instruktioner
Den anden gruppe modtog samme normale tale + en bonus
Den tredje gruppe modtog en karismatisk tale uden bonus
Resultatet viste, at de mest produktive medarbejdere var dem, som modtog en bonus. Men dem som modtog en karismatisk tale, var næsten lige så produktive.
Til gengæld var gruppen, der havde modtaget bonusser, også den gruppe, der havde haft flest udgifter i forbindelse med udførelsen af deres arbejde. Derimod havde gruppen, der modtog den karismatiske tale, formået at reducere deres udgifter, samtidig med at de øgede deres produktivitet.
Studiet tyder derfor på at medarbejdere, der har karismatiske ledere både er mere produktive og betydeligt mere omkostningseffektive.
Der findes flere teknikker, man kan anvende og kombinere for at fremstå karismatisk. Det vigtigste er at komme i gang med at bruge bare nogle af dem. Men det er ikke helt lige meget, hvilke man vælger at bruge, og hvordan man vælger at kombinere dem.
Helt overordnet set udspringer karisma af tre grundtræk:
Gennemslagskraft, empati og tilstedeværelse.
For at kommunikere karismatisk, er vi nødt til at implementere teknikker fra alle tre lejre. Hvis vi kun udstråler to af disse grundtræk, bliver vi nemlig ikke opfattet som karismatiske.
Du vil sikkert bemærke, at du har mere hang til én eller to af disse grundtræk. Kun få mennesker har lært at spille på alle tre i sociale sammenhæng.
Men det betyder ikke, at det er umuligt at bruge alle tre. Som Antonakis’ studie har bevist, kan du med lidt træning løfte din karismatiske aura med 100%.
Hvert tip har fokus på at styrke én af de tre karismatiske grundtræk.
1. Gennemslagskraft. En måde du kan vise gennemslagskraft på er ved at bruge en lavere toneleje, end du normalvis gør. Dette giver især mening i situationer, hvor du skal uddelegere opgaver, som ikke er til diskussion, og hvor du derfor er nødt til at være mere autoritær end ellers.
2. Empati. Når du taler med andre mennesker, kan du være mere empatisk ved bevidst at stille spørgsmål og være nysgerrig på den person, du taler med. Folk elsker at tale om dem selv. Så i stedet for at ride på bølgen af selvtilfredsstillelse, kan du bruge dette strategisk til at være mere empatisk overfor andre mennesker, og give dem plads til at ‘shine’.
3. Tilstedeværelse. Denne øvelse er adopteret fra mindfulness og bør udføres et sted, hvor du kan lukke øjnene og fokusere på nuet. Sæt en timer på et minut. Scan dine omgivelser for lyd. Forestil dig, at dine ører er paraboler, der passivt og objektivt registrerer alle lydene. Bare være tilstede i nuet. Gentag hver dag på et planlagt tidspunkt. Med tiden bliver du bedre til også at være tilstedeværende i andre situationer, såsom sociale sammenhæng.
Jeg underviser i disse teknikker, og mange flere, til dagligt på mine kurser i karismatisk kommunikation, men jeg deler også ud af dem her på LinkedIn, hvor jeg går mere i dybden med, hvordan man rent praktisk kan gribe disse teknikker an og anvende dem. Så hvis du ikke allerede følger mig, så tag og smut ind på min profil og tryk på ‘følg’.
Skal jeg komme ud og undervise i karismatisk kommunikation i praksis i din virksomhed eller organisation?
Så hiv fat i mig på tlf. 28 19 15 42 eller send en mail til mig her – og lad os tage en snak om, hvordan jeg kan tilrettelægge undervisningen til jeres behov.
Tak fordi du læste med!
Hvis du synes denne artikel var interessant, så husk at give den en tommel op eller del den med dine kollegaer på LinkedIn.